lördag, oktober 6

sen kom du


[skrivet sent igår kväll]


as promised är det nu dags för ett ordentligt blogginlägg igen. jag vet inte, tror blogginspirationen är på flykt för tillfället, trots att det finns så mycket att berätta. dagarna flyter på här, vissa är extremt långa och tunga och andra är mycket roliga och händelserika, men vi går aldrig utan arbete åtminstone..! trots att man numera känner smärre hat mot allt som har med lastning och förflyttning av ved att göra, eller mot att borsta gårdsplanen som alltid ser ut som fan en halvtimme efter att man slitit ut sina armar med att göra den ren, så får man väl försöka hålla fokuset på det som är bra och allt spexigt som vi lär oss.

den senaste tillskottet av saker vi fått lära oss är att köra fyrhjuling med släp, då jag, rita och milly ägnat ett antal timmar de senaste dagarna åt att lasta stockar och mindre trädstammar på släpet och flyttat dessa så att de ska kunna huggas upp till ved. ved som vi antagligen kommer behöva lasta och flytta tillbaks över till huset sen, jippie..! nåja, både jag och rita börjar få till backningen ordentligt nu i alla fall (victory!) och lyckas jobba på bra själva även med detta, vilket är skönt.

jag har också de senaste dagarna testat att longera, tömköra och sitta upp på rosie, en hitteponny som xenia tog hand om i somras, och det har gått så himla fint! rosie var uppenbarligen i ganska dåligt skick när hon kom hit och bara skillnaden från när vi såg henne första gången tills nu är stor, hon har betydligt bättre hull och päls och har blivit bra vän med de andra ponnyerna.

därför föreslog xenia i alla fall häromdagen att jag skulle testa att longera henne för att se hur hon reagerade och om hon verkade ha gjort det förut. sagt och gjort, jag hämtade ponnyn och satte igång och det var inga problem, hon skötte sig fint, så xenia bad rita hämta ett träns och min hjälm så att jag även kunde testa att rida henne om jag ville.

beredd på allt slängde jag över benet på den lilla fluffiga ponnyn, som inte är större än en liten b-ponny. inte mycket hände dock, hon försökte inte ens kasta av mig (antagligen vart hon så chockad över att få en sån tung klump på sin stackars rygg efter sommarens sköna återhämtning och vila..!) och hon både skrittade och travade runt med mig inne i paddocken. styrningen var det dock lite si och så med, vilket är anledningen till att jag de senaste tre dagarna tömkört henne en stund innan jag suttit upp och på ridit henne, men nu förstår hon även hur det funkar med tyglarna och idag har hon gått sin första ponnylektion vilket gick prima! hon är en liten goding. ♥

imorgon är det lördag vilket som vanligt betyder pony club, fast imorgon ska vi spexa till det hela med stafettävlingar för kidsen och en liten hopptävling för oss äldre! spännande spännande. får se om jag överlever detta efter våra senaste hoppäventyr då vi testhoppade resten av de nya terränghindrena i onsdags och jag var lite överallt på stackars aoife i mina försök att få henne att hoppa alla de läskiga hindrena..! men det är inte helt lätt att följa med när hästen först tvekar och sen tar världens jättehopp över!

så well well, en lite bättre uppdatering om livet här i alla fall. bilderna slänger jag för det mesta upp på facebook istället, men jag kanske ska försöka få upp lite bilder från morgondagen här så småningom om det skulle uppskattas? kärlek från dromquinna!

3 kommentarer:

  1. har du fått ett litet, litet brev? så jag inte behöver fundera på om det har försvunnit mellan länderna och sitter ute i skogen och eldar pinnar och äter mossa..♥ typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, jaaaa, det har jag anna! förlåt förlåt, jag tänkte faktiskt att jag skulle förmedla att det har kommit fram men jag glömde av! blev så himlans himlans glad. så nej, inget pinn-eldande och moss-ätande. inte den här gången åtminstone. ♥

      Radera
  2. Du och rosie är verkligen fina tillsammans! Så söta.

    SvaraRadera