tisdag, januari 6

årskrönikan, del 1


eftersom jag önskar att jag fortfarande var för cool för facebook och för att jag tycker årssummerings-grejen man kan lägga ut där är lam så tänkte jag göra något riktigt riktigt här istället, summera ihop mitt år på gamla bloggen, 5 år efter att alla andra gjorde sånt. sån är jag. det är nog rätt.


2014 var ju trots allt det bästa 2014 jag någonsin upplevt, och det finns mycket att minnas som man kanske inte minns bara så där. typ de här grejerna:



jag inledde januari och det nya året i the rockies med min tyska bestie hannah och en hög tokiga människor, åkte bräda i puder och drabbades av den första lämna kanada-ångesten efter en fantastisk höst och början på vintern i british columbia. fick säga hejdå till vancouver i ashleys fantastiska sällskap och flög sedan över atlanten för andra gången.


blev i alla fall väl omhändertagen av stockholm, agnes, emma och universums gosigaste tax när jag nådde svensk mark igen, tog mig därefter ner till göteborg för ett par dagars intensivt familj- och kompishäng innan det bar iväg upp mot vinterhemmet och andra säsongen på stället jag älskar. hann åka till favorit-extrafamiljen i lövhult, promenera med fanny och min älskade hund, träffa strömmaflickorna och ta egobilder. allt handlar ju om prioriteringar, right?


kom upp till världens vackraste vintervärld och ett par lediga dagar, flyttade in i stugan uppe på fjället och fick tillbaka den rätta magkänslan. började jobba och kände att livet var bra. rätt mycket som vanligt, som det skulle. rätt okej att vara andra-säsongare.


lärde känna knäpp-linnéa på riktigt och blev oslagbar med henne, skrev listor och hängde sena kvällar, bröt ihop av skratt i diskrummet, dansade på måndagsklubbar, kramades, grät. erövrade funäsfjällen till häst och på skidor. drömde om framtid, tillsammans.


hade lite livskris och ångest över pojkar och sånt trams, tog tillflykten till fjället och förundrades för hundrade gången av vilken honung för själen det är. spenderade större delarna av min lilla del lediga tid själv uppe på vidderna.




säsongen började lida mot sitt slut, jag blev accepterad för ett andra års visum i kanada och vi gjorde en favorit i repris med personalresa till trondheim. levde lyxliv, drack tokmycket både bärs och vin och agerade ut all vår galenskap på trondheims gator. blev av förklarliga skäl mest bilder på mig och knäpp-kompanjonen, så kan det va. 


mellanlandade åter i göteborg och hann träffa min finaste särbo med familj samt övrigt viktigt innan väskan packades om och det bar av ner mot centrala europa för en veckas semester och tågluff!




det var tokvarmt och vi drack bärs och åkte precis dit vi kände för för dagen. hade fantastiska moments, träffade helfina nya människor och jag sprang barfota både i berlin, prag och wien. hälsade på min bästa hannah i heidelberg och linnéas tamara i wien, upplevde frukost på ett hustak i den vackra österrikiska huvudstaden och en galen hemma-festival i syd-tyskland innan det bar norröver igen och vi skiljdes åt i malmö. 


jag stannade åter till i göteborg en liten sväng, spenderade bland annat en fantastisk sommarkväll hos johanna med de här galningarna, grillade och drack för mycket cava. 
sedan var sverige-tiden slut för ytterligare ett par månader och väskan packades för ett halvår av vildmarksliv i kanada, samt ett stopp i new york på vägen och alla andra äventyr som skulle kunna tänkas dyka upp längs vägen. 
hur det nu är möjligt att få ner i en 40-liters ryggsäck..?


to be continued…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar